教員紹介

講師

デイヴィス 恵美

Davis Emi

主な担当科目

短期海外研修/Research & Presentation1/成蹊基礎演習2/英語基礎Ⅱ

所属 国際観光学部
最終学歴・学位 関西学院大学 言語コミュニケーション文化研究科・博士(言語コミュニケーション文化)
Nottingham Trent University,Business School,Business Management / MSc Management 修士(経営)
専門分野

応用言語学・英語教育

主な業績(著書・論文等)
【翻訳書】
国枝よしみ(監訳), 坂井純子, 樫本英之, デイヴィス恵美. (2022).『観光マネジメント』. 東京: 千倉書房. (共訳: 第4章・第8章・第10章).

【論文】
デイヴィス恵美 (2023).A Search for "Quality of Life" Through Content-Driven Learning Within the Language Classroom. 大阪成蹊大学紀要 国際観光学部篇, 9, pp. 157-168. *査読有り

デイヴィス恵美. (2022). 学修者本位の英語授業を目指して ー自立した学習者に導く授業デザインー. 授業学(関西)研究論文集, 2, pp.42-55.*査読有り

長田 尚子, デイヴィス 恵美, 髙尾 郁子, 神崎 秀嗣, 田中 浩朗. (2022). パターン・ランゲージの開発を通じた相互研修型FDの実践コミュニティに関する事例検討. 日本教育工学会研究報告集. 2022, 3, pp. 34-41. *査読有り

デイヴィス恵美. (2022). ケーススタディを使った探求型英語授業実践から見る学生の意識変 容―将来英語を使ってどのような自己実現を目指すのか―. JACET 授業学ジャーナル,2, pp.58-77. *査読有り

デイヴィス恵美. (2022). 活動報告: Research & Presentation 1. 大阪成蹊大学紀要, 8, pp. 129-134.

デイヴィス恵美, 坂井純子. (2022). 国際観光ビジネス学科における英語カリキュラム改善の事例研究. 大阪成蹊大学紀要 , 8, pp. 113-123.

長田尚子, デイヴィス恵美, 神崎秀嗣, 町田小織, 髙尾郁子, 田中浩朗. (2021). 越境的教育実践コミュニティにおけるパターン・ランゲージ開発の試み. 日本教育工学会研究報告集, pp. 33-40. *査読有り

Emi Davis. (2021). Bridging Cognitive Science to Pedagogy through an Investigation of a Vocabulary Learning Strategy – A Paradigm Shift in Research Perspective –. 関西学院大学言語コミュニケーション文化研究科博士論文, pp. 1-206.

デイヴィス恵美. (2021). リフレクションを通して見るケーススタディ型英語授業 実践がキャリア意識の形成に及ぼす影響の考察. 第27回大学教育研究フォーラム発表論文集. pp. 134-134. *査読あり

デイヴィス恵美. (2020). 大学初年次英語教育における理想L2自己の形成と学習の動機付けに関する考察. 大阪成蹊大学紀要, 7, pp. 71-79.

Davis, E. & Matsubara, M. (2020). Exploratory Observation on How the Improvement of the ICT Skills Can Motivate Learners in English Reading Classes in Japan. Online Proceeding of the 2020 International Conference on Education and Social Sciences. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2020). Two Approaches for Learning Incongruent Collocations by Japanese EFL Learners. Online Proceeding of the 2020 International Symposium on Language, Linguistics, Literature and Education. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2019). Does Learning Collocations with Reference to the L1 Benefit Japanese EFL Learners? 追手門学院大学基盤教育論集, 5, pp. 87 – 100.

Davis, E. (2018). An Exploration of the use of L1 Translation in Collocation Learning by Japanese EFL Learners. Journal of the Japan Society for Speech Sciences, 19, pp. 21 – 41. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2018). Japanese Learners' Learning of Collocations: Can Direct Translation Be Facilitative for Learning of Incongruent Collocations? Language, Communication and Culture, 15 (1), pp. 111-128. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2018). Phraseological Implications on the Recognition of Word Combinations by Japanese EFL Learners: In Search of a Pedagogical Application for Teaching Collocations. Online Conference Proceedings of the 16th Annual Hawaii International Conference on Education. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2004). A Critical review of Selected Japanese Management Techniques in Japanese Companies Operating in the UK: The Role of Management Accounting and R&D. Masters’ dissertation. Nottingham: Nottingham Trent University. pp. 1-45.

【学会発表等】
Davis, E. (2023). The development of an online ‘study abroad’ programme for Japanese university students. (2023). 57th RELC International Conference, Singapore, March. * Peer reviewed

デイヴィス恵美. (2023). 短期海外研修の代替としてのオンライン語学研修プログラムの効果の検証 . JACET関西支部大会. *査読有り

デイヴィス恵美. (2023). オンライン短期海外研修のカリキュラムとしての効果の検証. 2022年言語エキスポ. *査読有り

長田尚子, デイヴィス恵美, 髙尾郁子, 神崎秀嗣, 田中浩朗. (2022). パターン・ランゲージの開発を通じた相互研修型FDの実践コミュニティに関する事例検討. 日本教育工学会10月研究会. *査読有り

村上裕美, デイヴィス恵美. (2022). 学習者目線の英語授業学考察ー教材研究と活用法をめぐって. JACET第9回セミナー SIG発表. *査読有り

村上裕美, 加藤譲, 樫本洋子, デイヴィス恵美, 星原光江. (2021). 英語教育:英語スキル指導のその先へ. JACET創立60周年記念ウィーク 第60回記念国際大会 JACET Hours. *招待有り

村上裕美, 笹井悦子, デイヴィス恵美, 中村詩のぶ. (2020). オンライン授業から見えた授業研究の課題 ―ポストコロナ時代の 教育をみすえてー. 第3回ジョイントセミナー第47回サマーセミナー & 第8回英語教育セミナー. *査読有り
Davis, E. & Matsubara, M. (2020). Exploratory Observation on How the Improvement of the ICT Skills Can Motivate Learners in English Reading Classes in Japan. 2020 International Conference on Education and Social Sciences. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2020). Two Approaches for Learning Incongruent Collocations by Japanese EFL Learners. 2020 International Symposium on Language, Linguistics, Literature and Education. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2019). The Recognition of Incongruent Collocations by Japanese EFL Learners - Some Implications from the Analysis of Learners' Vocabulary Size. The 17th Annual Hawaii International Conference on Education, Hawaii. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2019). The Role of L1 in Japanese EFL Learners’ Collocation Learning from the Analysis of Translation Matching Judgement Task. 54th RELC International Conference & 5th Asia-Pacific LSP & Professional Communication Association Conference, Singapore. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2019). An Empirical Study on the Processing of Incongruent Collocations by Japanese EFL learners. FLEAT VII, Tokyo. *Peer Reviewed.

Matsumiya, S., Davis, E., Matsubara, M., & Hara, M. (2019). An Exploration of Motivating Factors of Japanese College EFL Learners to Promote Learner Autonomy with ICT Facilitated Tasks. The 58th JACET International Conference, Nagoya. *Invited Speech.

デイヴィス恵美 & 松原万里子 (2019). 英語リーディング授業におけるICTスキルの向上が学習意欲に及ぼす影響の考察, 2019 PC Conference. *査読あり.

デイヴィス恵美 (2019). 大学初年次教育における専門関連コンテンツ利用による英語学習への動機付け調査, 第31回英語授業研究学会全国大会. *査読あり.

Davis, E. (2018). Phraseological Implications on the Recognition of Word Combinations by Japanese EFL Learners: In Search of a Pedagogical Application for Teaching Collocations. The 16th Annual Hawaii International Conference on Education, Hawaii. *Peer Reviewed.

Davis, E. (2018). The Comparison of the Effectiveness of the Word-Based Translation and Phrase-Based Translation Trainings in Collocation Learning. The 57th JACET International Conference. *Peer Reviewed.

デイヴィス恵美 (2018). The Role of L1 in Japanese EFL Learners’ Collocation Learning from the Analysis of Recall Task. JACET関西支部大会. *査読あり

デイヴィス恵美 (2017). 日本人英語学習者のコロケーション学習への示唆 −語法的研究に沿った分類の視点から−. 第57回外国語教育メディア学会全国研究大会.*査読あり

デイヴィス恵美 (2017). 語の結びつきの特性に対する日本人英語学習者の認知の違いの検証. 第43回全国英語教育学会全国研究大会.*査読あり

Sumi, S., Dormer, R., Yamada, K., Davis, E., Noritsugu, A., Yamawaki, N., Ebihara, Y., & Izumi, C. (2017). The Development and Application of the ATM for Criterion-referenced Evaluation for a Japanese University English Education Context. The 42nd Annual Conference of JSiS. *Peer Reviewed.

【その他】
<免許・資格>
Cambridge ESOL Level 5 Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages (CELTA)(QCF)
Cambridge ESOL Level 4 Award in Preparing to Teach in the Lifelong Learning Sector
英検1級
TOEIC 990
国連英検A級
国家資格 キャリアコンサルタント

所属学会 関西学院大学言語コミュニケーション文化学会、全国英語教育学会 / 関西英語教育学会、大学英語教育学会 、コンピュータ利用教育学会、日本教育工学会、初年次教育学会

学生へのメッセージ

No one is perfect! 人間は常に他との関わりの中で生きています。その中で違う価値観を認め合い、補い合って成長していける人になって下さい。